ΣΕΛΙΔΕΣ

Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2023

Ετσι η Ελλάδα θα γίνει παγκόσμιο brand οινοτουρισμού

 


Πρόεδρος και Ιδρυτής του Παγκόσμιου Οργανισμού Οινοτουρισμού Jose Antonio Vidal μιλάει στο newmoney για τη σημασία του οινοτουρισμού.

Ο Οινοτουρισμός που γνωρίζει μεγάλη άνθηση, μπορεί να προσφέρει ένα “μπουκέτο” εμπειριών που έχουν να κάνουν με το τοπίο, την κουλτούρα, την τοπική γαστρονομία, την αρχιτεκτονική, τη φιλοξενία κάθε τόπου. Ο Ισπανός Αntonio Vidal ήταν υψηλόβαθμο στέλεχος ισπανικών τραπεζών και ξενοδοχείων μέχρι που ίδρυσε τον Παγκόσμιο Οργανισμό Οινοτουρισμού. 

Πώς ξεκίνησε η ιδέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Οινικού Τουρισμού;
Ολα ξεκίνησαν το 2014. Ο παππούς μου είχε οινοποιείο στα περίχωρα της Μαδρίτης. Ετσι είπα στον εαυτό μου “Μια μέρα όταν θα έχω χρόνο, θα ασχοληθώ κι εγώ με το κρασί”. Πριν εργαζόμουν στον χρηματοπιστωτικό τομέα για την Banco Santander ως στέλεχος μεγάλων λογαριασμών και για την Banco del Comercio (BBVA Banking Group) ως υπεύθυνος διεθνών Δραστηριοτήτων για το νησί της Μαγιόρκα. Στον τομέα του τουρισμού, έχω προϋπηρεσία ως διευθυντής του τμήματος δωματίων στην Meliá International Hotels και στην Holiday Inn Hotels (όμιλος IHG), και ως διευθυντής προώθησης του “El Legado Andalusí” (Βασιλικός Οίκος και Υπουργεία Τουρισμού, Πολιτισμού και Εξωτερικών Υποθέσεων της Ισπανίας). Μέσα σε όλα αυτά έψαξα και βρήκα χρόνο για να ιδρύσω και να οργανώσω την Εθνική Ενωση Οινικού Τουρισμού που θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για τις υπόλοιπες χώρες. Το 2016 μας κάλεσε ο ΟΗΕ στη συνάντηση που έγινε στη Μολδαβία για ένα executive speech. Εκεί πολιτικοί, ακαδημαϊκοί και επιχειρηματίες μου πρότειναν να κάνουμε έναν διεθνή οργανισμό για την προώθηση του οινικού τουρισμού. Xάρη στις καραντίνες, λόγω του Covid, μπόρεσα να μελετήσω βαθύτερα το project. 

Ποιο είναι το θεσμικό πλαίσιο που περιβάλλει τον οργανισμό που προεδρεύετε;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Οινικού Τουρισμού είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που διαθέτει δύο μορφές δικτύων: το επιχειρηματικό και το δίκτυο γνώσης. Τα πλήρη μέλη του είναι δημόσιοι οργανισμοί, κεντρικοί, περιφερειακοί, τοπικοί, ιδιωτικοί συνεταιρισμοί, οινοποιία και τέλος ακαδημαϊκοί οργανισμοί, δηλαδή πανεπιστήμια και σχολές management για τους οποίους ιδρύσαμε την ακαδημία οινικού τουρισμού.  

Τελικά ποιος είναι ο σκοπός σας;
Nα προωθήσουμε την κοινωνικοοικονομική ανάπτυξη των οινικών προορισμών. Επιμέρους στόχος μας είναι η δημιουργία χωρών-brands. Για αυτό είναι πολύ σημαντική η επικοινωνία. Γιατί να πάει ο ταξιδιώτης στην Ελλάδα σαν οινικό προορισμό και όχι στην Ιταλία; Ποιο είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας που μπορεί να συνοψιστεί σε ένα σλόγκαν; Αυτήν την τεράστια προσπάθεια πρέπει να καταβάλουν οι τοπικοί παράγοντες της χώρας. Να δημιουργήσουν το δικό τους ξεχωριστό brand ως οινικός προορισμός. 

Ο οινικός τουρισμός βρίσκεται σε άνθηση;
Ναι, εξαιτίας διαφόρων θεμάτων. Το ένα είναι η υπαίθρια εμπειρία που προσφέρεται στον κόσμο και στην οποία μπορεί να συμμετέχει. Γιατί ένας τέτοιος προορισμός σαν τουριστικό προϊόν δεν πρέπει να περιορίζεται στη γευσιγνωσία κρασιού. Είναι μια συνολική εμπειρία την οποία αγωνιζόμαστε να βελτιώσουμε. Και η οποία συμπεριλαμβάνει τη διαμονή, την τοπική γαστρονομία τη φυσική κληρονομιά και τον τοπικό πολιτισμό. 

Θα μπορούσατε να αποδείξετε τη σημασία του, με αριθμούς;
Οι αριθμοί είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους ιδρύθηκε ο οργανισμός μας γιατί μέχρι πρότινος τα στατιστικά στοιχεία για τον οινικό τουρισμό δεν υπήρχαν. Eπρεπε να υπάρχει κάποιος που να συλλέγει τα δεδομένα του οινοτουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο. Γιατί η στατιστική είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τη λήψη απόφασης από πλευράς των επιχειρηματιών. Ο τομέας πρέπει να επαγγελματοποιηθεί, με την έννοια ότι πρέπει να διαδοθεί η γνώση διαχείρισης που υπάρχει σε οινικούς προορισμούς. Eχουμε υιοθετήσει και χρηματοδοτήσει πολλά προγράμματα σε αυτήν την κατεύθυνση, συνεργαζόμενοι με τα τοπικά πανεπιστήμια. 

Ποιες είναι οι προοπτικές της ελληνικής αγοράς οινικού τουρισμού; Εχετε να δώσετε κάποια παραδείγματα;
Μετά από συζήτηση που είχα με Ελληνες οινοποιούς στην περιοχή της Σαντορίνης, της Μακεδονίας, της Πελοποννήσου, συνειδητοποίησα ότι οι Ελληνες δεν ξέρουν πολύ καλά τι σημαίνει οινοτουρισμός. Το αποτέλεσμα είναι πολλές φορές να μην αξιοποιούν ικανοποιητικά τα εγχώρια προϊόντα με αποτέλεσμα αυτά να “χάνονται” στη διεθνή αγορά. Στην ακαδημία δουλεύουμε concepts που είναι ακόμα άγνωστα εδώ. Πρέπει να δουλεύουμε πάντα με άξονα την εμπειρία του πελάτη και για αυτό το λόγο κάνουμε μελέτες. Τα πορίσματα τους είναι πολύ σημαντικά για τους επιχειρηματίες. 

Ποια η θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη;
Η Γαλλία, η Ιταλία η Πορτογαλία, η Αργεντινή, η Χιλή και η Ουρουγουάη είναι από τους σημαντικότερους παίκτες στην αγορά του κρασιού πλην του Αγγλοσαξωνικού κόσμου. Θα θέλαμε να οργανώσουμε τους μετόχους των οινοποιίων, της Μακεδονίας για παράδειγμα, και να τους μεταφέρουμε το “know-how”. Η Πορτογαλία και η Ισπανία βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση. Ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικός για τον προϋπολογισμό αυτών των χωρών. Δεν υπάρχουν όμως τεχνοκράτες που θα βοηθούσαν την προώθηση του τοπικού προϊόντος. Αλλά σε πανεπιστημιακό επίπεδο τι είναι καλύτερο, να έχεις ένα Πανεπιστήμιο που σπουδάζεις διοίκηση επιχειρήσεων και παίρνεις ειδικότητα στον τουρισμό ή να σπουδάσεις τουριστικές επιχειρήσεις και να πάρεις ειδικότητα στον οινικό τουρισμό; Και τα δύο χρειάζονται αλλά το δεύτερο είναι περισσότερο σπάνιο από ότι θα έπρεπε. Εμείς είμαστε εδώ για να δημιουργήσουμε διεθνείς συνεργασίες ανάμεσα σε “ανταγωνιστές” γιατί έτσι πλέον λειτουργούν τα πράγματα.   

Credits: Getty Images / Ideal Image

ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ ΕΔΩ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου