ΣΕΛΙΔΕΣ

Σάββατο, 6 Απριλίου 2013

Μεγάλα περιθώρια διείσδυσης για τα ελληνικά ελαιοκομικά προϊόντα στη Βραζιλία




Με διαρκώς αυξανόμενο αστικό πληθυσμό και μια μεσαία τάξη της οποίας το διαθέσιμο εισόδημα ενισχύεται σημαντικά τα τελευταία χρόνια, η ζήτηση για τρόφιμα αυξάνει σταθερά στη Βραζιλία, καθιστώντας την ελκυστικό προορισμό για την εξαγωγή ειδών στα οποία δε διαθέτει αυτάρκεια, όπως είναι το ελαιόλαδο και οι ελιές. Βέβαια οι εξαγωγές της Ελλάδας βαίνουν μειούμενες, αποκαλύπτοντας ωστόσο αρκετά περιθώρια διείσδυσης για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, ενώ εντύπωση προκαλείτ ο γεγονός ότι ακόμη και στη μακρινή αυτή χώρα, επενδύουν στους συνεταιρισμούς.

Το ελαιόλαδο και οι ελιές αποτελούν χαρακτηριστικό παράδειγμα και η Βραζιλία έχει ήδη εξελιχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς στον κόσμο για τα συγκεκριμένα είδη.

Ωστόσο όπως επισημαίνεται σε μελέτη του γραφείου ΟΕΥ Αγίου Παύλου στη Βραζιλία «το μερίδιο της Ελλάδας στις εισαγωγές αυτές είναι πολύ χαμηλό, με την αγορά να κυριαρχείται από ελαιόλαδα Πορτογαλίας και ελιές Αργεντινής».


Η είσοδος στη βραζιλιάνικη αγορά δεν είναι εύκολη, αφενός λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού, και αφετέρου δεδομένων των αυστηρών εισαγωγικών διατυπώσεων και προδιαγραφών συμμόρφωσης των προϊόντων με τα βραζιλιανά πρότυπα. Ωστόσο, πρόκειται για μια αγορά που προφανώς δεν μπορεί να αγνοηθεί, με τις μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας να έχουν συλλογικές εξαγωγικές προσπάθειες, για την επίτευξη του κρίσιμου μεγέθους, που θα εξασφαλίσει μεγαλύτερη κάλυψη, ανταγωνιστικές τιμές, σταθερή προσφορά και επιμερισμό του κόστους προώθησης και διαχείρισης της εξαγωγικής προσπάθειας.


Μειωμένες οι εξαγωγές της Ελλάδας

Το 2011 η Βραζιλία έγινε ο τέταρτος μεγαλύτερος εισαγωγέας ελαιολάδου όλων των ειδών στον κόσμο.

Μεταξύ 2009 και 2012 οι εισαγωγές της σε παρθένο ελαιόλαδο αυξάνονταν με ρυθμό σχεδόν 21% το χρόνο τόσο στην ποσότητα, όσο και στην αξία. Οι μόνες χώρες που έχουν αξιοποιήσει τη διαρκώς αυξανόμενη βραζιλιανή ζήτηση για παρθένο ελαιόλαδο, είναι οι Πορτογαλία, Ισπανία και Χιλή, των οποίων οι εξαγωγές αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα με υψηλότερο ρυθμό, αν και σε τελείως διαφορετικό μεταξύ τους επίπεδο, σε απόλυτες τιμές. Έτσι, η Πορτογαλία έχει κυρίαρχη θέση κατέχοντας περισσότερο από το μισό της βραζιλιάνικης αγοράς παρθένου ελαιολάδου, ενώ το 2012 βελτίωσε περαιτέρω τη θέση της.

Παρόλα αυτά πάντως, οι εξαγωγές της Ελλάδας βαίνουν μειούμενες με αποτέλεσμα η χώρα να χάσει μια θέση στην κατάταξη των προμηθευτριών παρθένου ελαιολάδου της Βραζιλίας, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 0,7% των εισαγωγών της και μάλιστα με την ακριβότερη μέση τιμή ανά κιλό προϊόντος, με εξαίρεση τη Γαλλία, η οποία προφανώς εξάγει ελάχιστες ποσότητες σε μια εξειδικευμένη αγορά.


Επενδύουν στους συνεταιρισμούς

Η Βραζιλία έχει, για την ώρα, πολύ μικρή παραγωγή ελαιολάδου. Η κρατική εταιρεία Empresa de Pesquisa Agropecuaria de Minas Gerais (Epamig) παρουσίασε τελικό προϊόν για πρώτη φορά το 2010, μετά από σχεδόν 30 χρόνια έρευνας για την προσαρμογή του ελαιόδεντρου στο τοπικό κλίμα.

Αν και η παραγωγή της είναι ακόμα μικρή (εκτίμηση για 10.000 τόνους έξτρα παρθένου ελαιολάδου το 2013), φαίνεται ότι κινείται δυναμικά για τη διάδοση της καλλιέργειας, με την παραγωγή 30.000 δενδρυλλίων ελιάς κατ’ έτος, αλλά και για την παραγωγή τελικού προϊόντος, με τη συγκέντρωση της συγκομιδής ενός συνεταιρισμού 55 παραγωγών της πολιτείας Minas Gerais.